کد مطلب:62530 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:151

مدارا با مردم











از دیگر آثار مثبت مستقیم نظارت و كنترل در سازمان، از نگاه امام علی (ع )، مدارا كردن كاركنان با مردم و ارباب رجوع، و رسیدگی مطلوب به درخواست های آن ها است.

ضرورت این امر وقتی نمود بیش تری پیدا می كند كه بدانیم امروزه رضایت مردم از عملكرد سازمان ها و ادارات مختلف، به ویژه سازمان های دولتی تا حدود و زیادی كاهش یافته و شكایات فراوانی در این زمینه به مراجع مربوط ارسال می شود. این نارضایتی و شكایت ریشه در نحوه رسیدگی آن ها به كار مردم و شیوه برخورد آن ها با ارباب رجوع دارد.

بیش تر مردم از بی توجهی كاركنان سازمان ها به خواسته های آنان، كم كاری، كار را به امروز و فردا سپردن و طولانی شدن بیش از اندازه فرایند انجام دادن كارها به شدت ناراضی هستند. درست است كه منشأ برخی از مشكلات وجود بعضی قوانین و مقررات خشك و دست و پاگیر اداری است؛اما نارضایتی اغلب مردم، وجود و یا اجرای قوانین و مقررات نیست، بلكه عمدتا نحوه برخورد و عملكرد برخی كاركنان و مدیران چنین نارضایتی و شكایات را رقم زده است. به عبارت دیگر، مردم از این جهت نارضایتی هستند كه در بسیاری از موارد كاركنان سازمان ها و ادارات با آنان مدارا نكرده و به فكر حل مشكلات آن ها نیستند.

بنابراین، لازم است كه مسئولان و مدیران سازمان ها، به شیوه های مختلف و از راه های گوناگون، كاركنان سازمان را نسبت به مدارا كردن با مردم تشویق و ترغیب كنند. از بهترین راه هایی كه می تواند چنین رسالتی را به انجام برساند، وجود یك سیستم جامع كنترل و نظارت است. البته در این مورد نیز كنترل و نظارت مخفی و پنهانی، بیش ترین تأثیر را خواهد داشت.

امام علی (ع ) در ضمن سفارش مالك به نظارت بر عملكرد كارگزاران خویش، این فایده مهم نظارت و كنترل را نیز یادآور می شود و می فرماید:

فان تعاهدك فی السر حدوة لهم علی استعمال الأمانة و الرفق بالرعیة؛[1] همانا نظارت پنهانی تو باعث می شود كه آنان (كارگزاران ) به امانتداری و مدارا كردن با مردم ترغیب شوند.









    1. همان.